مقالات پزشکی

خطر هموروئید

هموروئید یک مشکل رایج است و بسیاری از مردم از آن رنج می برند، در اینجا برخی از مردم تعجب می کنند: آیا راه هایی برای زندگی با هموروئید وجود دارد؟ از این سوال فهمیده می شود که بیمار نباید تحت عمل جراحی بواسیر قرار گیرد و باید از داروهای خانگی یا درمان های سبک استفاده کند. در اینجا ما به شما پاسخ می دهیم.

بواسیر وریدهای ملتهب و متورم مقعد و قسمت تحتانی رکتوم هستند که در اثر فشار زیاد در این ناحیه ایجاد می شوند که منجر به گشاد شدن و تورم سیاهرگ های خون می شود. اگرچه بسیاری از مردم بر این باورند که فلفل تند و غذاهای تند عامل ایجاد هموروئید هستند، اما هیچ مدرک علمی برای این موضوع وجود ندارد.

انواع هموروئید
دو نوع هموروئید وجود دارد: بواسیر داخلی که در داخل ناحیه تحتانی رکتوم قرار دارند، معمولاً فرد آنها را نمی بیند و احساس نمی کند، اما روند اجابت مزاج و فشار و تنش در حین آن ممکن است باعث خراشیدگی و آسیب به تورم شود. وریدها، منجر به خونریزی آنها می شود، و همچنین ممکن است منجر به افتادگی آنها از دهانه مقعد شود، یعنی بواسیر بیرون زده و بیرون از مقعد می افتد، که ممکن است باعث درد شود.

هموروئیدهای خارجی در زیر پوست اطراف مقعد یافت می شوند و زمانی که خراشیده می شوند ممکن است درد داشته باشند و خونریزی کنند.

هنگامی که وریدهای قسمت تحتانی رکتوم و مقعد تحت فشار قرار می گیرند، منبسط می شوند و ممکن است متورم و متورم شوند. بنابراین، بواسیر زمانی رخ می دهد که فشار روی وریدهای قسمت تحتانی راست روده افزایش یابد.

بواسیر ممکن است برای دوره های زمانی مختلف طول بکشد، در برخی افراد، بواسیر پس از چند روز خود به خود از بین می رود و در موارد دیگر بدتر می شود.

اینکه آیا فرد می تواند با هموروئید زندگی کند بستگی به خود بیماری دارد که بواسیر خفیف ممکن است بدون هیچ درمانی در عرض چند روز از بین برود. در مقابل، هموروئیدهای خارجی بزرگ ممکن است بهبودی بیشتری طول بکشد و ممکن است باعث درد شوند.

در اینجا مراحل مقابله با هموروئید از موارد خفیف تا شدید را ارائه می دهیم:
1- بواسیر خفیف نیازی به درمان ندارد و در طی این مدت خود به خود از بین می رود، فرد باید استراحت کند و از انجام هر کاری که به آن ناحیه فشار وارد می کند، خودداری کند.

2- درمان هایی که نیازی به نسخه ندارند می توانند برای برخی افراد برای رفع خارش و ناراحتی در ناحیه مورد استفاده قرار گیرند.

3- غذاهای غنی از فیبر زیاد بخورید و برای نرم شدن مدفوع آب فراوان بنوشید که بدون نیاز به زور زدن و فشار به فرد، اجابت مزاج را آسان می کند.

4- رفتن به اجابت مزاج را به تعویق نیندازید.

5- استحمام منظم.

6- بعد از هر بار اجابت مزاج به آرامی مقعد را در حمام بشویید یا از دستمال مرطوب حمام استفاده کنید.

7- برای تسکین علائم حمام آب گرم بگیرید.

8- نشستن روی یخ برای تسکین درد یا ناراحتی.

9- برای کمک به تحریک حرکات روده و تسهیل اجابت مزاج، به طور منظم ورزش کنید.

10- از بردن گوشی هوشمند یا روزنامه به دستشویی خودداری کنید تا مدت زمان حضور فرد در دستشویی کاهش یابد و فشار وارده به ناحیه مقعد کاهش یابد.

اگر درمان های بدون نسخه کافی نباشد، پزشک می تواند پمادهای موثرتری را تجویز کند. اما اگر فردی دائماً از بواسیر رنج می برد و یا عوارضی مانند خون در مدفوع داشت، باید برای معاینه و اطمینان از عدم وجود علل یا بیماری های دیگری که منجر به خونریزی یا عوارض شود، با پزشک مشورت کند.

اگر هموروئید بهبود نیافت و علائم ادامه یافت، گزینه‌هایی برای مقابله با آن‌ها وجود دارد، مانند:
1- بستن با باند لاستیکی که رایج‌ترین روش غیرجراحی برای برداشتن بواسیر است که در آن پزشک یک نوار کوچک و محکم در اطراف بواسیر قرار می‌دهد تا گردش خون در بافت‌ها قطع شود و اجازه تخلیه آن‌ها را بدهد.

2- از تزریق یک داروی شیمیایی به بواسیر برای کوچک کردن آنها (اسکلروتراپی، نور یا انجماد) نیز می توان برای این کار استفاده کرد.

3- برداشتن بواسیر با جراحی، که پزشکان تنها در مواردی که بواسیر به درمان های خانگی یا سایر درمان ها پاسخ نمی دهد، معمولاً موفقیت آمیز بوده و از بازگشت هموروئید جلوگیری می کند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *