بواسیر یا هموروئید

تفاوت بواسیر خارجی و داخلی: کدام خطرناک تر است؟

تفاوت بواسیر خارجی و داخلی

تفاوت بواسیر خارجی و داخلی به محل ایحاد عارضه بستگی دارد.

این تفاوت در فاکتور های مختلفی از جمله علائم بیماری مشخص می‌شود.

بواسیر به طور کلی گروهی سیاهرگ های متورم در انتهای راست روده و مقعد هستند.

رگ های خونی ملتهب در راست روده یا مقعد می‌تواند باعث درد، خارش، تورم، تحریک و ناراحتی شود.

انواع هموروئید

هموروئید وریدهای متورم در پایین راست روده یا مقعد هستند، بواسیرها بر اساس محل قرار گرفتن در مقعد به دو گروه تقسیم می‌شوند:

هموروئید داخلی

التهاب و تورم رگ‌های خونی و سیاهرگ‌ های داخل مقعد، هموروئید داخلی را مشخص می‌کند.

این نوع در بالای خط دندانه دار در پایین راست روده ظاهر می‌شود، شریان ها و رگ های خونی می‌توانند متورم و بزرگ شوند و علائم مختلفی ایجاد کنند.

هموروئید های داخلی بدون درد هستند و تا زمانی که در حین اجابت مزاج خونریزی نکنند، مورد توجه قرار نمی‌گیرند، ممکن است خون روی دستمال توالت، کاسه توالت یا روی مدفوع دیده شود.

بواسیر داخلی یک بیماری مهم پزشکی محسوب نمی‌شود اما آن ها می‌توانند باعث ناراحتی، خارش و تحریک شوند.

هموروئیدهای داخلی می‌توانند ترومبوز شوند، به این معنی که لخته های خون در داخل آن ها رشد می‌کنند و باعث درد و تورم شدید می‌شوند.

اگر احساس می کنید هموروئید داخلی دارید یا خونریزی مقعدی دارید، برای تشخیص و درمان کامل به پزشک مراجعه کنید.

هموروئید خارجی

تورم و تحریک رگ های خونی یا سیاهرگ های زیر پوست نزدیک مقعد، هموروئید خارجی را مشخص می‌کند.

این رگ های خونی بزرگ شده، شایع ترین نوع هموروئید است که می‌تواند باعث ناراحتی قابل توجهی شود.

این عارضه با ناراحتی، خارش، درد و تورم همراه است.

علائم می‌تواند پس از حرکات روده، نشستن طولانی مدت یا استرس شدید بدتر شود همینطور اصطکاک ناشی از لباس یا تحریک ناشی از رطوبت در ناحیه مقعد ممکن است ناراحتی را بدتر کند.

هموروئیدهای خارجی می‌توانند ترومبوز شوند، به این معنی که لخته های خون در داخل آن ها تشکیل می‌شود.

بواسیر خارجی ترومبوز شده بسیار دردناک است و ممکن است به صورت توده ای آبی مایل به بنفش ظاهر شود.

درد می‌تواند در هنگام نشستن، راه رفتن یا در حین اجابت مزاج شدید باشد.

بررسی تفاوت ها

تفاوت بواسیر خارجی و داخلی عمدتاً بر اساس تفاوت در محل هموروئید، علائم مرتبط با آن و در برخی عوارض است.

تفاوت بواسیر خارجی و داخلی از نظر ظاهری

تفاوت بواسیر خارجی و داخلی بر اساس تفاوت در محل ایجاد هموروئید است.

بواسیر وریدهای متورم مقعد و تحتانی رکتوم هستند که می‌توانند در داخل راست روده ظاهر شوند و به آنها هموروئید داخلی می‌گویند.

همینطور ممکن است در زیر پوست اطراف مقعد ظاهر شوند و به آنها هموروئید خارجی می‌گویند.

بواسیر داخلی را نمی‌توان دید یا حس کرد زیرا در داخل راست روده قرار دارند و اغلب به دلیل فقدان اعصاب در آنجا درد ایجاد نمی‌کنند.

هموروئید خارجی در زیر پوست اطراف مقعد قرار دارد و به دلیل وجود اعصاب زیاد در این ناحیه، این نوع بواسیر ممکن است باعث درد و ناراحتی شود.

تفاوت بواسیر خارجی و داخلی از نظر علائم

در مورد هموروئید داخلی، بیمار ممکن است متوجه برخی علائم از جمله ظاهر شدن خون در مدفوع شود یا در برخی موارد، بافت داخلی متورم ممکن است بیرون از مقعد فرود آید که منجر به احساس درد هنگام اجابت مزاج شود.

به این وضعیت هموروئید پرولاپس گفته می‌شود .

در مورد هموروئید خارجی، بیمار ممکن است متوجه علائم دیگری مانند درد، خونریزی، خارش و ظاهر شدن تورم شود، ممکن است هنگام نشستن طولانی مدت، یا هنگام انجام برخی فعالیت های بدنی، درد و ناراحتی بیشتری احساس کنید.

بررسی تفاوت بواسیر خارحی و داخلی به شما جهت شناسایی بیماری کمک می‌کند.

علائم هموروئید خارجی

یکی از سوالات رایج تفاوت بواسیر داخلی و خارجی از نظر علائم است، هموروئید خارجی شامل علائم زیر است:

• تورم در اطراف مقعد
  • برجستگی های دردناک
  • تحریک یا خارش
  • خونریزی مقعدی

علائم هموروئید داخلی

در ابتدای عفونت با بواسیر داخلی، فرد مبتلا به دلیل عدم وجود درد در ناحیه مقعد، نمی‌تواند متوجه وجود بواسیر شود، اما از جمله علائم شایع بواسیر داخلی، خونریزی از ناحیه مقعد است.

• درد، به خصوص هنگام اجابت مزاج.
  • ظهور توده در مقعد
  • خارش
  • تحریک در ناحیه مقعد

آشنایی با انواع بواسیر یا هموروئید

تفاوت بواسیر خارجی و داخلی از نظر انواع

انواع بواسیر داخلی به چند درجه زیر طبقه بندی می‌شود که عبارتند از:

نوع درجه ۱: در این درجه سیاهرگ ها گشاد می‌شوند اما از مقعد بیرون نزده و فقط گاها خونریزی دارند.
نوع درجه ۲: علاوه بر خونریزی زائده ای نیز دارد و هنگام دفع مدفوع سیاهرگ های گشاد شده از مقعد بیرون زده و بعد از دفع به درون مقعد باز می‌گردند.
نوع درجه ۳: علاوه بر خونریزی, بواسیر از مقعد خارج شده و به طور خود به خود به درون مقعد باز نمی‌گردد و فرد باید با کمک دست آن را به درون مقعد باز گرداند.
نوع درجه ۴: زائده در این نوع از مقعد بیرون زده و با کمک دست نمی‌توان توده های بواسیری را به درون مقعد باز گرداند و به طور همیشگی خارج از مقعد قرار دارد.

انواع بواسیر خارجی :

بعد از خط دندانه ای مقعد برآمدگی نرمی در اطراف دهانه ی مقعد وجود دارد که به آن بواسیر یا هموروئید خارجی می‌گویند.

بواسیر ترومبوز اغلب ممکن است عارضه هموروئید خارجی باشد، جایی که لخته شدن خون در بافت هموروئید رخ می‌دهد و به شکل تورم در اطراف مقعد ظاهر می‌شود.

آشنایی با انواع درجات بواسیر

علل پیدایش بواسیر داخلی و خارجی

دلایل زیادی برای ظهور هموروئید داخلی و هموروئید خارجی وجود دارد که بسته به ماهیت بیماری و سایر بیماری هایی که پزشک از آن رنج می‌برد، از یک بیمار به دیگری متفاوت است.

تفاوت بواسیر خارجی و داخلی در علل بیماری مشهود نیست.

بواسیر می‌تواند در نتیجه انبساط وریدها به دلیل فشار بر ناحیه مقعد یا رکتوم ایجاد شود.

برخی از علل و عوامل خطر به شرح زیر است:

• اضافه وزن
  • فشار هنگام اجابت مزاج
  • مبتلا به اسهال یا یبوست مزمن
  • وجود نقص در حرکت روده
  • نشستن برای مدت طولانی
  • بارداری و زایمان
  • عدم مصرف غذاهای غنی از فیبر
  • استفاده زیاد از ملین ها
  • از دست دادن بافت های ارتجاعی

دلایل ابتلا به بواسیر یا هموروئید

تفاوت بواسیر خارجی و داخلی از نظر درمان

در بیشتر موارد، بیمار می‌تواند علائم را از طریق روش های ساده مانند استفاده از کمپرس یخ، حمام سیتز برای تسکین عارضه کمک بگیرد.

برای کاهش علائم با دارو می‌توانید از کرم‌ها، پمادها یا شیاف‌ های موضعی حاوی هیدروکورتیزون استفاده کنید یا از داروهای مسکن مانند ایبوپروفن استفاده کنید.

روش های درمان غیر جراحی شامل روش فتوکواگولاسیون مادون قرمز یا انعقاد الکتریکی است.

روش های درمان جراحی شامل برداشتن کامل هموروئید باشد که به هموروئیدکتومی معروف است.

برخی از روش‌ها ممکن است مختص هموروئید داخلی باشد، مانند: تکنیک‌های حذف بواسیر بدون جراحی، مانند بستن هموروئید با یک نوار الاستیک است.

این روش‌ها خون را از هموروئید جدا می‌کند و باعث کوچک شدن آن و سپس افتادن آن می‌شوند.

بهترین روش برای درمان انواع هموروئید لیرز درمانی است.

تفاوت بواسیر خارحی و داخلی در جهت درمان تفاوتی ندارد و لیزر پیشنهاد می‌شود.

لیزر بواسیر یا هموروئید چگونه است؟

مزایای لیزر درمانی

• بدون درد و خونریزی