پرولاپس رکتوم

پرولاپس یا افتادگی رکتوم چیست؟ علائم، علل و درمان

پرولاپس یا افتادگی رکتوم

پرولاپس یا افتادگی رکتوم زمانی اتفاق می‌افتد که قسمت داخلی رکتوم از طریق مقعد خارج شده و در قسمت بیرونی بدن نمایان شود و علائمی مانند درد شکم، سوزش در ناحیه مقعد، مشکل در تخلیه و احساس سنگینی در مقعد ایجاد می کند.

افتادگی رکتوم می تواند نتیجه ضعیف شدن عضله مقعد به دلیل افزایش سن، تلاش زیاد برای تخلیه، یبوست یا پیامد عفونت انگل روده باشد.

مهم است که با پروکتولوژیست (متخصص جراح کولورکتال) مشورت شود تا بتوان مناسب ترین روش درمان را به شما توصیه کند.

بسته به شدت افتادگی، ممکن است شامل فشرده سازی باسن، معرفی مجدد دستی توسط پزشک یا جراحی به روشهای مختلف و یا لیزر درمانی باشد.

علائم پرولاپس یا افتادگی رکتوم

علائم اصلی پرولاپس رکتوم عبارتند از :

• بافت قرمز، مرطوب و لوله ای شکل در بیرون از مقعد
  • درد شکم
  • احساس توده در مقعد
  • سوزش و خونریزی در مقعد
  • ناراحتی و احساس سنگینی در مقعد
  • مشکل در دفع مدفوع
  • احساس تخلیه ناقص مدفوع

در صورت وجود این علائم که احتمالاً نشان دهنده افتادگی رکتوم هستند، مهم است که برای ارزیابی با پزشک متخصص مشورت کنید.

باید به خاطر داشت که پرولاپس رکتوم را نباید با هموروئید اشتباه گرفت.

در پرولاپس رکتوم، قسمت انتهایی روده را می توان در خارج از بدن از طریق مقعد مشاهده کرد. اما بواسیر زمانی ظاهر می شود که سیاهرگ های روده منبسط و بیرون بزنند.

آشنایی با علائم بواسیر یا همان هموروئید

پرولاپس رکتوم چگونه تشخیص داده می شود؟

برای تایید تشخیص پرولاپس رکتوم، کولوپروکتولوژیست یا متخصص گوارش معاینه پروکتولوژیک انجام می دهد که از طریق آن پرولاپس در روزنه مقعد مشاهده می شود.

در برخی موارد، آزمایشاتی مانند کولونوسکوپی، سیگموئیدوسکوپی یا اشعه ایکس با کنتراست، ممکن است برای تسهیل تایید نهایی و مشاهده وسعت بیماری انجام شود.

انواع پرولاپس یا افتادگی رکتوم

پرولاپس رکتوم با توجه به ویژگی هایش به دو نوع تقسیم می شود:

• پرولاپس جزئی رکتوم : زمانی که فقط لایه مخاطی روده در معرض دید قرار می گیرد. در این موارد، مشاهده افتادگی ممکن است دشوار باشد.
  • پرولاپس کامل رکتوم : زمانی که تمام لایه های آن بیرون بزنند و منجر به حجم زیادی از رکتوم در خارج از بدن می شود.

مهم است که نوع پرولاپس رکتوم شناسایی شود تا پزشک بتواند مناسب ترین درمان را برای این وضعیت توصیه کند و باعث تسکین علائم شود.

دلایل ابتلا به پرولاپس یا افتادگی رکتوم

افتادگی رکتوم بیشتر در افراد بالای 60 سال و به دلیل افزایش سن و از دست دادن قدرت عضلانی در ناحیه دیده می شود.

در کودکان زیر 3 سال، افتادگی رکتوم معمولاً به دلیل ضعف عضلات و رباط‌های حمایت کننده روده اتفاق می‌افتد.

سایر علل احتمالی پرولاپس رکتوم عبارتند از :

• تلاش شدید برای تخلیه
  • ضعیف شدن عضله مقعد
  • عفونت روده توسط کرم  Trichuris trichiura
  • ناهنجاری های روده
  • کاهش وزن بیش از حد

علاوه بر این، پرولاپس می تواند هر زمان که تغییری در آناتومی ناحیه به دلیل جراحی، زایمان، آسیب یا بیماری مانند بزرگ شدن پروستات یا ناهنجاری روده ایجاد شود، رخ دهد.

آیا افتادگی رکتوم در کودکان طبیعی است؟

افتادگی رکتوم در کودکان تا 3 سال نسبتاً شایع است، زیرا ماهیچه‌ها و رباط‌هایی که رکتوم را حمایت می‌کنند هنوز در حال شکل‌گیری هستند. بنابراین کاملا به دیواره شکم ثابت نمی‌شوند و زمانی که کودک اسهال مکرر دارد، رکتوم دیوار فرو ریخته و خارج می شود.

در این مورد، درمان پرولاپس رکتوم در کودکان به سادگی انجام می‌شود که شامل قرار دادن مجدد رکتوم است. زیرا با رشد کودک، رکتوم کاملا به دیوار ثابت می شود.

علاوه بر این، می تواند با عفونت ها، جذب ضعیف مواد مغذی و یبوست مداوم همراه باشد.

نحوه درمان پرولاپس رکتوم

درمان پرولاپس رکتوم باید با توجه به شدت بیماری، توسط پزشک متخصص انجام شود.

به طور کلی، درمان شامل تنگ کردن باسن و تلاش برای وارد کردن مجدد رکتوم به مقعد است.

یا در صورت لزوم، وارد کردن مجدد رکتوم توسط متخصص پروکتولوژیست (متخصص جراح کولورکتال) است.

در مواردی که افتادگی رکتوم ناشی از یبوست باشد، درمان نیز شامل داروهای ملین، افزایش مصرف غذاهای غنی از فیبر و نوشیدن حدود 2 لیتر آب در روز، برای کم کردن تلاش برای تخلیه و تلاش برای رفع مشکل است.

جراحی افتادگی رکتوم نیز یکی از گزینه‌ها است و می‌توان به عنوان آخرین راه چاره باشد.

در مواردی که دچار افتادگی مکرر رکتوم هستید، پزشک جراح بخشی از رکتوم را برداشته یا به استخوان خارجی ثابت می کند، به طوری که هیچ مشکلی وجود نداشته باشد.

همچنین لیزر درمانی هم یکی از روشهای درمان پرولاپس رکتوم است که در صورت تشخیص پزشک، به راحتی انجام خواهد شد.

آیا افتادگی رکتوم قابل درمان است؟

پرولاپس رکتوم قابل درمان است و درمان آن شامل منظم کردن عملکرد روده و وارد کردن مجدد رکتوم به داخل مقعد از طریق جراحی است.

در کودکان، فرآیند بهبود، خود به خود و با رشد معمولی انجام می‌شود، و فقط توصیه می شود از یک متخصص اطفال یا پروکتولوژیست راهنمایی دریافت کنید.

پرولاپس یا افتادگی رکتوم چیست؟