8 علت اصلی درد در مقعد و رکتوم

دلایل درد در مقعد و رکتوم

درد در مقعد یا رکتوم معمولاً به دلیل بواسیر، شقاق مقعد یا آبسه ایجاد می‌شود.

اما می‌تواند نشانه بیماری التهابی روده یا عفونت، به‌ویژه عفونت‌های مقاربتی مانند عفونت کلامیدیا، سوزاک یا تبخال باشد.

علاوه بر درد مقعدی، لازم است که از بروز علائم دیگر مانند خون در مدفوع، خارش مقعد، تغییر در عبور روده یا نفخ نیز آگاه باشید، زیرا به شناسایی آسان‌تر علت کمک می‌کنند.

هر زمان که درد مقعد، بیش از 2 روز طول بکشد تا از بین برود، و همچنین اگر درد بسیار شدید یا با علائم دیگری همراه باشد، توصیه می‌شود برای شناسایی علت و شروع مناسب‌ترین درمان، با پزشک متخصص مشورت کنید.

درد در مقعد به چه دلیل می تواند بروز کند؟

علل اصلی درد مقعدی عبارت اند از :

1. بواسیر یا هموروئید
  2. شقاق مقعدی
  3. آندومتریوز روده
  4. عفونت
  5. آبسه مقعدی یا پری آنال
  6. بیماری التهابی روده
  7. پرتو درمانی یا رادیوتراپی
  8. سرطان مقعد

1. بواسیر یا هموروئید

بواسیر را می توان با تورم در ناحیه مقعد که باعث ناراحتی و درد در هنگام نشستن یا راه رفتن می شود، خارش در مقعد، خون قرمز روشن در مدفوع یا روی دستمال توالت و وجود یک توپ ملتهب کوچک در مقعد که باعث ایجاد حساسیت می شود، متوجه شد.

وجود هموروئید می تواند منجر به درد مقعدی خارش دار شود و عمدتاً به دلیل یبوست مزمن، رابطه جنسی مقعدی یا بارداری ایجاد می شود.

چه باید کرد : برای درمان بواسیر، حمام سیتز یا استفاده از پمادهای آنتی هموروئید ممکن است توصیه شود. اگر بواسیر ناپدید نشد و ناراحتی به طور فزآینده ای بیشتر شد، توصیه می شود از یک متخصص گوارش یا پروکتولوژیست راهنمایی بگیرید تا بواسیر ارزیابی شود و در نتیجه بهترین درمان انجام شود که ممکن است شامل یک روش جراحی  یا لیزر درمانی باشد. لیزر بواسیر یک روش نیمه تهاجمی مناسب است.

2. شقاق مقعدی

شقاق مقعدی زخم کوچکی است که در مقعد ظاهر می‌شود و می‌تواند باعث بروز درد مقعدی هنگام اجابت مزاج و وجود خون در مدفوع شود.

علاوه بر این، شقاق مقعدی را می توان از طریق بروز علائم دیگری مانند احساس سوزش هنگام تخلیه یا ادرار و خارش در مقعد درک کرد.

چه باید کرد: بیشتر اوقات، شقاق مقعدی خود به خود و بدون نیاز به هیچ نوع درمانی از بین می روند. با این حال، ممکن است توصیه شود از پمادهای بی حس کننده، مانند لیدوکائین، علاوه بر حمام نشسته با آب گرم استفاده کنید. نحوه انجام درمان شقاق مقعد را بدانید.

3. آندومتریوز روده

آندومتریوز روده، یکی از بیماری‌های شایع در زنان است که داخل رحم را می پوشاند، در اطراف دیواره های روده ایجاد می شود و می تواند منجر به درد مقعدی در طول قاعدگی شود.

علاوه بر درد مقعدی، ممکن است درد شکم، تهوع و استفراغ، خون در مدفوع و مشکل در حرکات روده یا اسهال مداوم نیز به وجود بیاورد.

چه باید کرد : توصیه می شود در اسرع وقت به متخصص زنان مراجعه کنید تا تشخیص و درمان زودتر انجام شود (معمولاً از طریق جراحی).

4. عفونت

شایع‌ترین عفونت‌هایی که باعث درد مقعد می‌شوند، میکروارگانیسم‌های مقاربتی مانند HPV، تبخال، کلامیدیا، سوزاک و اچ‌آی‌وی هستند که بیشتر به دلیل عدم رعایت بهداشت در روابط جنسی بروز می‌کنند.

چه باید کرد : توصیه می شود علاوه بر اجتناب از استفاده بیش از حد از دستمال توالت، از داروهای ضد میکروبی استفاده کنید. مراجعه به پزشک ضروری است تا میکروارگانیسم عامل عفونت شناسایی شود و در نتیجه بهترین درمان انجام شود.

5. آبسه مقعدی یا پری آنال

آبسه مقعدی یک عفونت پوستی است که در ناحیه مقعد ایجاد می‌شود.

این بیماری در اطراف مقعد و یا درست در سوراخ مقعد ابجاد می‌شود.

این عارضه زمانی ایجاد می‌شود که یکی از غدد مقعد مسدود و عفونی شود.

همچنین سایر بیماری های آنورکتال و انجام برخی جراحی ها نیز میتواند باعث بروز آبسه شود.

چه باید کرد : برای تخلیه چرک و مصرف آنتی بیوتیک باید به پزشک متخصص مراجعه کنید. اگر آبسه ای بسیار بزرگ یا عمیق دارید، پزشک ممکن است بستری شدن در بیمارستان را توصیه کند تا بتوانند مسکن ها و آنتی بیوتیک ها را تزریق کنند. آزمایش هایی مانند سی تی اسکن انجام دهند و با بیهوشی عمومی برای برداشتن کل آبسه تحت عمل جراحی قرار گیرید. بنابراین از بروز عفونت جدید یا تشکیل فیستول جلوگیری می کنند. همچنین لیزر آبسه مقعدی هم یکی دیگر از روشهای توصیه شده پزشکی میتواند باشد  که در صورت تشخیص پیشنهاد اول خواهد بود.

6. بیماری التهابی روده

بیماری التهابی روده که عمدتاً ناشی از کولیت اولسراتیو و بیماری کرون است، با قرمزی و التهاب رکتوم و همچنین علائمی مانند اسهال خونی، درد شکم، انسداد روده و درد در هنگام اجابت مزاج و در نتیجه درد مقعدی مشخص می‌شود.

چه باید کرد : توصیه می شود در صورت اسهال خونی با پزشک مشورت کنید، زیرا به این ترتیب پزشک می تواند علت را شناسایی کرده و سایر تغییرات احتمالی را رد کند، که نشان دهنده مناسب ترین درمان است که معمولاً با داروهایی مانند سولفادیازین انجام می شود.

7. پرتو درمانی یا رادیوتراپی

پرتو درمانی یا رادیوتراپی در ناحیه لگن در موارد سرطان رکتوم به عنوان یک اثر ثانویه باعث ایجاد التهاب در این ناحیه می شود.

رادیوتراپی می تواند منجر به درد در هنگام اجابت مزاج قبل و بعد از درمان شود.

چه باید کرد : پزشک متخصص شما باید نیاز به تغییر در درمان، دوز و یا تعلیق درمان را با در نظر گرفتن این واقعیت که عوارض جانبی بیشتر از فواید درمان است، ارزیابی کند.

8. سرطان مقعد

سرطان مقعد ممکن است علائمی همراه با خونریزی، درد یا یک توده قابل لمس داشته باشد.

ممکن است به صورت زخم یا زگیل شروع شود و سپس به ندول تبدیل شود.

مطالعاتی وجود دارد که ظاهر این نوع سرطان را با عفونت های HPV مرتبط می کند و به همین دلیل است که به روز بودن آزمایش پاپ اسمیر که معمولاً به عنوان معاینه پیشگیری از زنان شناخته می شود بسیار مهم است.

چه باید کرد : در صورت مشاهده علائم، بیمار باید به پزشک مراجعه کند تا آزمایشاتی برای تأیید مشکوک بودن سرطان مقعد انجام شود و در نتیجه بهترین درمان را توصیه کند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

هنگامی که پس از استفاده از پمادهای مقعدی یا داروهای ضد درد یا ضد التهابی، درد مقعدی بیش 2 روز طول می کشد.

برای پزشک مهم است که علت درد در مقعد را که با گذشت زمان عود یا بدتر می‌شود، شناسایی کند.

زیرا ممکن است نشانه مشکلات جدی مانند فیستول مقعد یا سرطان باشد که نیاز به درمان با جراحی داشته باشد.

8 علت اصلی درد در مقعد و رکتوم