6 علت ایجاد توده در مقعد

توده های مقعدی

شایع ترین علت ایجاد توده در مقعد هموروئید است.

با این حال، توده‌های مقعد می‌توانند به دلیل زگیل مقعد، آبسه یا سرطان نیز ایجاد شوند که جدی‌تر هستند و نیاز به مراقبت پزشکی دارند.

علائم اصلی که می تواند با توده های مقعدی رخ دهد، درد مقعد ، ناراحتی در حرکت روده و خونریزی مقعدی است.

همچنین ممکن است متوجه خارش مقعد شوید ، که علامتی است که می‌تواند با بسیاری از علل زمینه‌ای بروز کند.

با این حال، اگر هر گونه توده یا تغییری در ناحیه مقعد پیدا کردید، باید توسط پزشک معاینه شوید.

درمان به علتهای زمینه ای بستگی دارد.

در بیشتر موارد، پزشک ممکن است پماد یا داروی خوراکی تجویز کند، اما در موارد جدی تر نیاز به جراحی یا لیزر خواهید داشت.

علت ایجاد توده در مقعد چیست؟

توده های سفت یا برآمدگی در مقعد معمولاً به دلایل زیر ایجاد می شوند:

1. بواسیر یا هموروئید
  2. زگیل مقعدی
  3. آبسه مقعدی
  4. زگیل آبکی (مولوسکوم کونتاژیوزوم)
  5. سرطان مقعد
  6. برچسب پوست مقعد

1. بواسیر یا هموروئید

بیماری بواسیر یا هموروئید شایع ترین علت توده های مقعدی است.

هموروئید به دلیل گشاد شدن ورید ایجاد می شود و به صورت یک “توپ” کوچک و نرم در ناحیه مقعد ظاهر خواهد شد.

در این موارد، ممکن است علائم دیگری مانند درد به هنگام اجابت مزاج یا خونریزی در مدفوع را احساس کنید.

توده‌های داخلی : یعنی زمانی که احساس می‌شوند اما با چشم قابل مشاهده نیستند (بواسیر داخلی).

توده های خارجی : زمانی که قابل مشاهده و قابل لمس هستند (بواسیر خارجی).

به طور کلی، هموروئید در افرادی که سابقه خانوادگی دارند و در افرادی که اسهال مزمن یا یبوست دارند، شایع تر است.

همچنین در افرادی که برای مدت طولانی در طول روز ایستاده اند یا نشسته اند یا فعالیت های شدید انجام می دهند، رخ می دهد.

نحوه درمان : در بیشتر موارد، هموروئید را بخصوص در مراحل اولیه، می توان با داشتن یک رژیم غذایی غنی از فیبر با مصرف مایعات کافی ( حداقل 2 لیتر در روز یا نیم گالن در روز) کنترل کرد. می توان حمام سیتز انجام داد. می توان با یک ضد درد یا پماد استروئیدی درد آن را تسکین داد. اما به طور کلی در صورت عدم تاثیر روشهای درمان خانگی بواسیر، باید از روشهای تهاجمی مانند جراحی و لیزر درمانی استفاده کرد.

2. زگیل مقعدی

زگیل های تناسلی گره های کوچک پوستی هستند که می توانند صورتی یا سفید باشند.

آنها می توانند در ناحیه مقعد ظاهر شوند و به طور معمول هیچ درد یا ناراحتی ایجاد نمی کنند.

زگیل های مقعدی معمولاً به دلیل عفونت HPV در این ناحیه ایجاد می شوند و می توانند باعث خارش و مقداری خونریزی خفیف شوند که در حین پاک کردن مشاهده خواهد شد.

همچنین ممکن است توده عجیبی را در مقعد احساس کنید.

به طور کلی، این نوع عفونت در افرادی که رابطه جنسی مقعدی محافظت نشده دارند، به ویژه با بیش از یک شریک، شایع‌تر است.

نحوه درمان : برای ارزیابی ضایعات و تجویز درمان در صورت لزوم باید به پزشک مراجعه کنید.

درمان معمولاً شامل کرایوتراپی، پمادهای موضعی و یا لیزر درمانی خواهد بود.

3. آبسه مقعدی

اگرچه این مورد کمتر اتفاق می افتد، اما آبسه مقعدی می تواند منجر به ایجاد توده در نزدیکی مقعد شود.

آبسه از چرک تشکیل شده است که به دلیل عفونت در ناحیه، بیرون میزند.

ممکن است به دلیل مسدود شدن غده یا عفونت مقاربتی رخ دهد.

علاوه بر وجود یک توده در مقعد، ممکن است علائمی مانند درد شدید، تورم یا سفتی در ناحیه مقعد را نیز احساس کنید.

روش درمان : تقریباً در همه موارد، چرک آبسه توسط پزشک آسپیره می شود. در موارد جدی‌تر، زمانی که آبسه بزرگ است، ممکن است نیاز به برداشتن آن با جراحی یا لیزر باشد.

4. زگیل آبکی (مولوسکوم کونتاژیوزوم)

زگیل آبکی یک بیماری پوستی ناشی از ویروس آبله است، که با توده های پوستی کوچک مشخص می شود.

همچنین می تواند بر ناحیه پری آنال تأثیر بگذارد.

این عارضه در بزرگسالانی که سکس مقعدی محافظت نشده دارند، شایع تر است.

روش درمان : درمانی بسیار شبیه زگیل مقعدی دارد. این توده ها را می توان با پمادهای تجویزی حاوی اسید سالیسیلیک یا یک ضد ویروس کنترل کرد. اغلب اوقات، پزشک ممکن است کرایوتراپی یا لیزر درمانی را برای از بین بردن ضایعات پیشنهاد کند.

5. سرطان مقعد

این نادرترین علت توده های مقعدی است، اما جدی ترین علت آن است.

باید در اسرع وقت توسط پزشک شناسایی شود تا از میزان بهبودی بالاتر اطمینان حاصل شود.

در این موارد، علاوه بر توده، ممکن است درد، خارش، مشکل در حرکات روده یا خون در مدفوع را نیز احساس کنید.

نحوه درمان : درمان معمولاً توسط یک متخصص انکولوژی نظارت می شود و معمولاً شامل شیمی درمانی یا پرتودرمانی است.

با این حال، یک تومور کوچک را نیز می توان با جراحی برداشت.

6. برچسب پوست مقعد

برچسب پوست مقعد یا گوشت اضافه مقعد با رشد بافت اضافی در مقعد مرتبط است و می‌تواند به دلیل التهاب مزمن در ناحیه رخ دهد.

می‌تواند در اثر مدفوع سفت، بیماری التهابی روده، هموروئید یا عفونت در ناحیه ایجاد شود.

نحوه درمان : به طور کلی درمان لازم نیست. با این حال، متخصص گوارش ممکن است برداشتن برچسب پوستی را در صورتی که بزرگ باشد یا خطر عفونت بیشتری وجود دارد (به وسیله جراحی یا لیزر) توصیه کند.

6 علت ایجاد توده در مقعد