خونریزی از مقعد نشانه چیست؟

خونریزی از مقعد

خونریزی از مقعد ممکن است ناشی از قسمت تحتانی دستگاه گوارش یا ناحیه پری آنال یا به عبارتی مقعد و اطراف آن باشد.

شدت خونریزی اغلب بسته به عاملی که باعث خونریزی می شود متفاوت است.

در برخی موارد، خونریزی ممکن است به صورت نشسته و در حالت استراحت و گاهی ممکن است در حین اجابت مزاج رخ دهد.

فرد معمولاً هنگام تمیز کردن و یا با لکه بینی لباس زیر متوجه خونریزی می شود.

آخرین قسمت روده بزرگ، جایی که مدفوع در آن ذخیره می شود، به عنوان رکتوم تعریف می شود.

خونریزی مقعدی که از نظر پزشکی به عنوان خونریزی مقعدی تعریف می شود، یکی از اختلالاتی است که کیفیت زندگی افراد را کاهش می دهد.

اگرچه خونریزی از مقعد فرد اغلب در هنگام اجابت مزاج مشاهده می شود، اما در برخی موارد می تواند به صورت لکه دار شدن روی دستمال توالت یا لباس زیر نیز دیده شود.

خونریزی مقعدی که در جامعه رایج است، می تواند نشانه ای از مشکلات سلامتی بسیار جدی باشد.

بنابراین در صورت وجود خون در مدفوع باید علت خونریزی بررسی شود.

خونریزی مقعدی اغلب می تواند به عنوان علامت برخی از بیماری ها مانند هموروئید، شقاق مقعدی، سندرم روده تحریک پذیر و پولیپ روده بزرگ و همچنین به دلیل سرطان روده بزرگ و راست روده دیده شود.

بنابراین، انتظار برای بهبودی خود به خود خونریزی مقعدی ممکن است منجر به پیشرفت بیماری کانونی زمینه ای و تاخیر در تشخیص و درمان شود.

نکته : مدفوع خونی رنگ، گاهی اوقات با مصرف مواد غذایی قرمز، مانند: شاه توت ، لبو و… هم دیده می شود! لطفا با دقت همه موارد را بررسی کنید.

خون مقعدی چیست؟

مشکلات در ناحیه مقعد فرد، اغلب توسط خود شخص ذکر نمی شود!

این وضعیت که باعث تغییر در عادات غذایی و توالت رفتن و کاهش کیفیت زندگی فرد می شود، می تواند نشانه ای از مشکلات سلامتی بسیار جدی باشد.

به تعویق انداختن معاینه پزشکی، که برای تعیین دقیق منبع رایج در جامعه و تشخیص زودهنگام بسیار مهم است…

شدت خونریزی اغلب بسته به عاملی که باعث خونریزی می شود متفاوت است.

در برخی موارد، خونریزی ممکن است به صورت نشت در حالت استراحت و گاهی ممکن است در حین اجابت مزاج رخ دهد.

فرد معمولاً هنگام تمیز کردن و یا با لکه بینی لباس زیر متوجه خونریزی می شود.

خون مقعدی چگونه ایجاد می شود؟

خونریزی مقعدی بسته به نوع و شدت بیماری می تواند به روش های مختلفی رخ دهد.

درهنگام خونریزی، فرد ممکن است احساس درد کند.

خون در مدفوع معمولاً به صورت رگه هایی درمدفوع است.

خونریزی ممکن است به صورت چکه در حین اجابت مزاج ظاهر شود.

یا ممکن است به صورت خون لخته شده یا تازه روی دستمال توالت در زمانی که فرد در حال تمیز کردن است ظاهر شود.

اگرچه خونریزی مقعدی اغلب به دلیل یبوست یا هموروئید

j،اما گاهی اوقات می تواند به عنوان یک علامت اولیه از مشکلات سلامت جدی تر رخ دهد.

خونریزی مقعدی یکی از اختلالاتی است که فرد در صحبت یا ذکر آن با پزشک تردید دارد.

اما نباید فراموش کرد که این یک مشکل سلامتی است که ممکن است برای هر فردی ممکن است پیش بیاید و باید توسط پزشک معاینه شود.

نباید فراموش کرد که تشخیص زودهنگام بیماری که باعث خونریزی مقعدی می شود ممکن است درمان بیماری را افزایش دهد.

علائم خونریزی مقعدی چیست؟

شایع ترین علامت خونریزی مقعدی، ظاهر شدن خون در کاسه توالت، روی دستمال توالت یا مدفوع خونی است.

با این حال شدت خونریزی و رنگ خون می تواند اطلاعاتی در مورد بیماری ارائه دهد.

بنابراین توصیه می شود در صورت مشاهده خون در مدفوع، دستمال توالت یا لباس زیر، فرد مراقب باشد.

خونریزی مقعدی اغلب به چه صورت دیده می شود؟

خون قرمز روشن :  ممکن است نشان دهنده خونریزی از قسمت تحتانی دستگاه گوارش، روده بزرگ یا رکتوم باشد.

خون قرمز تیره :  نشانه خونریزی بیشتر در روده کوچک یا قسمت بالایی روده بزرگ است.

خون سیاه :  خونریزی سیاهی که ممکن است به صورت قطران ظاهر شود ممکن است نشان دهنده خونریزی در معده یا قسمت بالایی روده کوچک باشد.

اگر علاوه بر خونریزی مقعدی، فرد دچار درد شکم، درد مقعدی، غش، سرگیجه، گرفتگی عضلات یا سردرد شد، باید بدون تاخیر با پزشک مشورت شود.

علت های خروج خون از مقعد چیست؟

خونریزی مقعدی می تواند ناشی از بسیاری از مشکلات سلامتی باشد که رنگ و شدت خونریزی مقعدی اطلاعات محدودی در مورد علت خونریزی ارائه می دهد.

بنابراین در صورت خروج خون از مقعد، فرد باید با پزشک مشورت کند.

پزشک پس از گوش دادن به علائم و نشانه های فرد بیمار، معاینه انجام می دهد.

در صورت لزوم، معاینات تکمیلی برای تشخیص بیماری کانونی باعث خونریزی و شروع درمان مناسب برای فرد انجام می شود.

تاخیر یک فرد در مراجعه به پزشک به دلیل تردید ممکن است منجر به بدتر شدن بیماری کانونی و مشکل در درمان شود

چه بیماری هایی باعث خونریزی از مقعد می شوند :

هموروئید

هموروئید اختلالی است که با بزرگ شدن سیاهرگ های کانال مقعد ایجاد می شود.

این اختلال دو نوع مختلف دارد، هموروئید داخلی و خارجی.

ممکن است به دلایلی مانند تغییر در عادات روده ای مانند یبوست یا اسهال، سبک زندگی بی تحرک، بارداری، عادت به الکل و سرطان روده بزرگ ایجاد شود.

بواسیر که با نام هموروئید نیز شناخته می شود، علائمی مانند خونریزی، درد، تورم و خارش در ناحیه مقعد ایجاد می کند.

در صورت وجود هموروئید، خون روشن و قرمز رنگ ممکن است در توالت، روی دستمال توالت یا در مدفوع دیده شود.

درمان بیماری که عموماً در گروه سنی 45 تا 65 سال دیده می شود، بسته به مرحله بواسیر و شکایاتی که ایجاد می کند، به روش های مختلفی انجام می شود.

آبسه مقعد

آبسه های تشکیل شده در بافت مقعدی باعث تورم در ناحیه می شود.

آبسه مقعدی که باعث خونریزی مقعدی، درد، سوزش، خارش و یا ترشحات التهابی می شود، اغلب در نتیجه بیماری هایی مانند اسهال و دیابت رخ می دهد.

درمان بیماری که می تواند ناشی از بیماری کرون و سل نیز باشد با تخلیه آبسه انجام می شود.

در برخی موارد، بیماری ممکن است دوباره عود کند.

شقاق مقعد

شقاق مقعدی که می توان آن را به عنوان یک زخم در خروجی مقعد تعریف کرد، در بین عموم به عنوان شقاق مقعدی نیز شناخته می شود.

این اختلال که ممکن است به دلایل مختلفی مانند بیماری کرون، کولیت اولسراتیو، بارداری و تولد رخ دهد، ممکن است علائمی مانند خونریزی از مقعد و سوزش شدید در حین و پس از اجابت مزاج ایجاد کند.

این بیماری که هم در زنان و هم در مردان دیده می‌شود، اغلب باعث ایجاد شکایاتی مانند بریدگی یا پاره شدن توسط تکه‌های شیشه در هنگام اجابت مزاج می‌شود.

در صورت وجود شقاق مقعدی، خونریزی اغلب باعث می شود خون به صورت لکه بر روی دستمال توالت ظاهر شود.

به منظور پیشگیری از شقاق مقعدی توصیه می شود که فرد از یبوست دوری کند و عادات غذایی خود را تغییر دهد.

اگرچه درمان شقاق مقعدی بیشتر با دارو انجام می شود، اما در برخی موارد ممکن است نیاز به مداخله جراحی باشد.

سندرم روده تحریک‌پذیر

در صورت وجود این اختلال که می تواند به عنوان سندرم روده تحریک پذیر یا کولون اسپاستیک نیز توصیف شود، فرد اغلب از شکایت هایی مانند اسهال، یبوست، خونریزی مقعدی، کاهش وزن، وجود مخاط در مدفوع و نفخ شکایت می کند.

اگرچه علت دقیق این بیماری ناشناخته است، اما مشخص شده است که تغییرات در رژیم هورمونی، عواملی مانند استرس و تغذیه در بروز این بیماری نقش دارند.

برای محافظت از خود در برابر سندرم روده تحریک پذیر، ممکن است توصیه شود که از استرس دور بمانید و همچنین رژیم غذایی سالم و منظم داشته باشید.

همچنین مشخص است که برنامه های ورزشی متناسب با فرد مفید هستند.

درمان سندرم روده تحریک پذیر معمولا با تغییرات رژیم غذایی و داروهایی که به تنظیم حرکات روده کمک می کنند انجام می شود.

پولیپ روده بزرگ

این اختلال که به عنوان پولیپ روده بزرگ نیز شناخته می شود، می تواند به عنوان بافت غیر طبیعی موجود در سطح داخلی روده بزرگ تعریف شود.

پولیپ روده بزرگ که در افراد بالای 50 سال شایع است، بعد از 70 سالگی بیشتر دیده می شود.

پولیپ روده بزرگ در مردان شایع تر است.

علائمی مانند خونریزی مقعدی، تغییر رنگ مدفوع، یبوست، اسهال و یا درد در ناحیه شکم ایجاد می کند.

پولیپ های روده بزرگ، که تمایل به خونریزی مکرر دارند، باعث ظاهر شدن خون در مدفوع، دستمال توالت یا لباس زیر می شوند.

بیشتر به دلیل بیماری کرون، کولیت اولسراتیو، چاقی، بی تحرکی، مصرف سیگار و الکل دیده می شود.

در حالی که تغییر سبک زندگی برای پیشگیری از این بیماری توصیه می شود، درمان آن با روش های جراحی انجام می شود.

اگر پولیپ روده بزرگ درمان نشود، می تواند منجر به مشکلات سلامتی جدی مانند سرطان روده بزرگ شود.

ترشح خون مقعدی چگونه درمان می شود؟

خونریزی مقعدی یک بیماری نیست، بلکه نشانه بیماری دیگری است.

این وضعیت می تواند توسط بسیاری از اختلالات مختلف ایجاد شود.

درمان خونریزی مقعدی بسته به بیماری کانونی زمینه ای به روش های مختلفی انجام می شود.

برای فرد بسیار مهم است که در صورت خونریزی از مقعد بدون تردید برای تشخیص و درمان به موقع با پزشک مشورت کند.

خونریزی از مقعد