10 علت درد هنگام دفع مدفوع و روش های پیشگیری

علت درد هنگام دفع مدفوع

دلایل زیادی وجود دارد که منجر به احساس درد هنگام دفع مدفوع می‌شود و این یک احساس آزاردهنده است. دلایلی مانند: بیماریهای مقعدی، درد دنبالچه، پروستاتیت، درد روده، عفونت ها، پروکتیت، اسهال و یبوست.

علت درد مقعد هنگام دفع مدفوع می‌تواند ناشی از مشکلات ساده‌ای باشد که به راحتی قابل درمان هستند.

10 علت درد هنگام دفع مدفوع و روش های پیشگیری شامل موارد زیر است:

1. هموروئید
  2. شقاق مقعدی
  3. آبسه مقعد
  4. درد دنبالچه
  5. پروستاتیت
  6. درد روده
  7. عفونت های باکتریایی و قارچی
  8. پروکتیت
  9. اسهال
  10. یبوست

1. هموروئید

بواسیر یا هموروئید در هنگام دفع مدفوع منجر  به درد می‌شود، به خصوص بواسیرهایی که از مقعد بیرون زده‌اند زیرا زمانی که برای اجابت مزاج فشار وارد می‌شود، احساس درد افزایش می‌یابد.

درمان بواسیر با توجه به شرایط آن متفاوت است، اما درمان های خانگی فقط سبب کاهش درد عارضه می‌شود و بهترین روش جهت درمان لیزر بواسیر است.

هموروئید می‌تواند یکی از دلایل خطرناک و علت درد مقعد هنگام دفع مدفوع باشد.

درمان بواسیر یا هموروئید

2. شقاق مقعدی

هنگامی که ترک یا پارگی در پوست ناحیه مقعد ایجاد شود فرد مبتلا در هنگام اجابت مزاج احساس درد می‌کند و ممکن است در اثر وجود این شقاق مقعدی، مقداری خون همراه مدفوع ظاهر شود.

استفاده از پماد عارضه شما را تسکین می‌کند و استقاده از لیزر به شما جهت درمان قطعی کمک می‌کند.

درمان شقاق مقعدی

3. آبسه مقعد

یکی دیگر از مشکلاتی که می‌تواند درد هنگام دفع مدفوع را ایجاد کند، وجود آبسه در ناحیه مقعد است که این عارضه ممکن است حاوی چرکی باشد که سختی مشکل را افزایش دهد.

این آبسه می‌تواند خود به خود تخلیه شود و نیاز به آنتی بیوتیک داشته باشد ولی بهتر است برای درمان قطعی لیزر انجام دهید.

درمان آبسه مقعدی

4. درد دنبالچه

وقتی درد در ناحیه دنبالچه یا کمر وجود دارد، بر روند اجابت مزاج تاثیر می‌گذارد و باعث درد می‌شود و این مشکل در سایر نواحی مانند ناحیه مقعدی تاثیر دارد.

5. پروستاتیت

مشکلات مجاری ادراری نیز می‌تواند علت درد هنگام اجابت مزاج باشد، مانند: عفونت پروستات که نیاز به درمان پزشکی دارد.

6. درد روده

در اینجا درد از همان ابتدا در حین اجابت مزاج رخ می‌دهد، یعنی زمانی که مدفوع در روده ها حرکت می‌کند تا به ناحیه مقعدی برسد.

7. عفونت های باکتریایی و قارچی

عفونت یکی از دلایلی است که می‌تواند منجر به التهاب و خارش در مقعد و منجر به درد و مشکل در اجابت مزاج شود.

8. پروکتیت

رکتوم آخرین قسمت کولون را به مقعد متصل می‌کند و وقتی ملتهب می‌شود در هنگام دفع مشکل درد ایجاد می‌شود و به این ترتیب یکی از علت درد در هنگام دفع مدفوع محسوب می‌شود.

9. اسهال

ابتلا به اسهال و اجابت مزاج مکرر، عفونت، قارچ و خارش در ناحیه مقعد ایجاد می‌شود که منجر به درد می‌شود.

10. یبوست

هنگامی که یبوست رخ می‌دهد، مدفوع سفت می‌شود و هنگام دفع می‌تواند دردناک باشد بهتر است سبک زندگی و رژیم غذایی سالمی داشته باشید تا از این عارضه مصون بمانید.

یبوست می‌تواند یکی از دلایل و علت درد مقعد هنگام دفع مدفوع باشد.

10 علت اصلی اسهال که باید بدانید

9 علامت یبوست که باید بدانید

راه های پیشگیری از درد مقعد

پس از بیان مهم‌ترین دلایل و علت درد مقعد هنگام دفع مدفوع اکنون لازم است راه‌ هایی را بشناسیم که می‌تواند از درد هنگام اجابت مزاج جلوگیری کند، از جمله موارد زیر:

حفظ پاکیزگی ناحیه مقعد:  این کار با ضدعفونی مناسب به خصوص بعد از اجابت مزاج انجام می‌شود تا ناحیه به باکتری، قارچ و عفونت آلوده نشود.

خشک نگه داشتن ناحیه مقعد: رطوبت در این ناحیه می‌تواند منجر به عفونت شود پس همیشه بعد از شست و شو ناحیه را خشک کنید.

درمان هر مشکل جزئی: در صورت احساس هر گونه آسیبی مانند: جای جوش یا پارگی و… حتما باید به پزشک مراجعه کرده و از درمان موضعی برای درمان آن و جلوگیری از عوارض آن استفاده کنید.

عدم تاخیر اجابت مزاج: در صورت احساس مدفوع آن را به تاخیر نندازید تا روند دفع مشکل پیدا نکند.

مصرف غذاهای غنی از فیبر: برای جلوگیری از یبوست فیبر بسیار کمک کننده می‌باشد و فرآیند هضم و دفع را تسهیل می‌کند و در نتیجه احتمال یبوست را کاهش می‌دهد.

نوشیدن مایعات: برای کاهش مشکلات معده و روده علاوه بر نوشیدنی های گیاهی گرم که به هضم غذا و پاکسازی روده کمک می‌کند، نوشیدن آب فراوان به شدت توصیه می‌شود.

10 علت درد هنگام دفع مدفوع