زگیل تناسلی

زگیل تناسلی در مردان ، علائم ، تشخیص و درمان

زگیل تناسلی در مردان

HPV یا زگیل تناسلی در مردان یک عفونت مقاربتی است که می تواند علاوه بر افزایش خطر سرطان آلت تناسلی، علائمی مانند زگیل در ناحیه تناسلی، خارش و ناراحتی در اندام های جنسی را نیز ایجاد کند.

اگرچه عفونت HPV در مردان نیز رایج است، اما معمولا کمتر علامتی از خود نشان می‌دهد. به عبارت دیگر ویروس در بدن مرد وجود دارد و آن را آلوده کرده است، اما نشانه ای ندارد و به همین خاطر به راحتی به دیگران نیز منتقل خواهد شد.

اگر مشکوک به عفونت HPV بودید، توصیه می شود برای ارزیابی با یک متخصص اورولوژی مشورت کنید.

در صورت وجود زگیل، برداشتن آنها ممکن است با استفاده از دارو بر روی ضایعات پوستی یا لیزر درمانی انجام شود.

علائم زگیل تناسلی در مردان

علائم اصلی HPV در مردان عبارتند از:

• زگیل روی سر یا بدن آلت تناسلی
  • خونریزی یا درد در محل زگیل
  • خارش در ناحیه تناسلی
  • ناراحتی در قسمت های خصوصی

اگرچه شایع است که HPV در مردان علائمی ندارد یا علائم کمی دارد، اما در صورت بروز زگیل، زگیل ها معمولا بزرگ و باعث ناراحتی و خونریزی در حین مقاربت می شوند و همچنین در مکان های دیگر مانند کیسه بیضه و مقعد نیز ظاهر می شوند.

بسته به قسمتی از بدن که با ویروس HPV تماس پیدا کرده است، زگیل می تواند به عنوان مثال در دهان یا گلو نیز ظاهر شود.

علاوه بر این، HPV در مردان می تواند خطر ابتلا به سرطان آلت تناسلی را نیز افزایش دهد.

نحوه تشخیص HPV در مردان

برای تشخیص قطعی، اورولوژیست معاینه فیزیکی انجام داده و علائم و سابقه سلامت فرد را ارزیابی می کند.

بنابراین برای تشخیص درست HPV ، به اورولوژیست مراجعه بفرمایید.

اورولوژ، ممکن است درخواست معاینه آلت و ناحیه تناسلی شما را داشته باشد.

علاوه بر این، هنگامی که زگیل وجود دارد، پزشک ممکن است لایه برداری را به شما توصیه کند.

نحوه ابتلای مردان به زگیل تناسلی

HPV در مردان عمدتاً از طریق رابطه جنسی محافظت نشده با فرد آلوده منتقل می شود.

حتی اگر فرد هیچ نوع زگیل یا ضایعه پوستی نداشته باشد، انتقال می تواند از طریق رابطه جنسی واژینال، مقعدی یا دهانی انجام شود.

علاوه بر این، حتی در صورت استفاده از کاندوم در طول رابطه جنسی نیز، خطر ابتلا به عفونت از طریق تماس بین قسمت های محافظت نشده بدن مانند فرج یا کیسه بیضه وجود دارد.

نحوه درمان زگیل تناسلی در مردان

هیچ درمانی برای از بین بردن ویروس HPV وجود ندارد.

ویروس HPV تنها زمانی قابل درمان است که بدن بتواند به طور طبیعی ویروس را از بین ببرد.

بنابراین تقویت سیستم ایمنی بدن و رعایت بیشتر بهداشت، در مقابله با HPV ضروری است.

اما حذف زگیل تناسلی در مردان می تواند با استفاده از داروهای تحریک کننده یا اسیدی، مانند پودوفیلین یا ایمیکیمود، کرایوتراپی، لیزر یا جراحی انجام شود.

در هر صورت، مردانی که می دانند به عفونت HPV مبتلا هستند، باید از داشتن رابطه جنسی محافظت نشده اجتناب کنند تا از انتقال ویروس به شریک زندگی خود جلوگیری شود.

چگونه از HPV جلوگیری کنیم

بهترین راه برای جلوگیری از عفونت HPV در مردان، استفاده از کاندوم در تمام روابط جنسی و زدن واکسن HPV است.

واکسن HPV می‌تواند به صورت رایگان در مراکز بهداشت و برای همه افراد بین 9 تا 14 سال انجام شود.

زگیل تناسلی در مردان